11 mai 2014

Orasele baroce. Caltagirone, Ragusa si Noto.




A doua excursie cu grupul a fost la orasele baroce. Da, a fost cea mai urata zi pe care am avut-o in Sicilia. A plouat de dimineata si pana seara, tarziu. Au fost momente cand soarele ne saluta si apoi disparea fara sa lase macar o urma; o alee uscata sau vreun grad, doua, in plus.
Primul oras in care ne-am oprit a fost Caltagirone. De la autocar ne-a preluat un trenulet care ne-a dus pana in centrul orasului...si inapoi. Vantul batea, ploaia cadea si muzica ne canta. Erau niste melodii vechi, siciliene, dar vesele. Pot sa-ti spun ca muzica era in ton cu peisajul. Pe unde iti aruncai ochii, vedeai numai ceramica. Garduri, porti, fantani,trotuare, lampadare, toate decorate cu ceramica colorata.
N-am putut face fotografii pe strazile din Caltagirone. Ploua prea tare si n-aveam nici umbrele la noi. Luciana a reusit sa prinda cateva cladiri si bineinteles, prezentarea in atelierul de ceramica.
Citisem ca e un oras care merita vazut, un oras in stil baroc, dar nu prea pot descrie amanuntit despre el. Nu am putut vedea foarte bine strazile vechi si inguste, cladirile de sute de ani...Vremea s-a opus cu inversunare.



Orasul cel mai infloritor in provincia Catania...Cunoscut si sub numele de "Regina Muntilor", deoarece de la inaltimea celor trei coline ale sale domina zona ce se afla mai jos.Caltagirone este format din doua parti, orasul de sus si orasul de jos,legate prin trepte lungi care dateaza din anul 1506, in varful caruia se afla Biserica Santa Maria del Monte ( anul 1700).
Scara a fost infrumusetata in 1954 cu ceramica colorata, cu care se mandresc locuitorii orasului, deoarece Caltagirone mai este numit si "orasul faiantei"



Magazin cu obiecte din ceramica de Caltagirone

Tot aici ni s-a facut si o demonstratie. Am vazut ce se intampla in bucataria unui artist ceramist












Aici nu stiu unde eram...Am intrat ca sa ne mai uscam hainele si sa ne mai incalzim sufletele. Am dat peste doua rochii cu busturile din ciulini. Era si o pasticcerie inauntru, dar nu ne-a trebuit nimic de mancare,nici macar de baut. Am fotografiat ciulinii, pardon, cactusii, tavanul si am fugit la trenulet. Nu vroiam decat sa ajungem mai repede la autocar si sa strigam la Carlo cu disperare, sa inchida aerul conditionat. Daaa, fara nicio indoiala, musamalele erau in bufeuri. Ah, ce ne-am enervat!





Asa ar fi trebuit sa arate Caltagirone, adica sa fi fost macar frig, nu si ploaie. Pozele nu imi apartin, le-am cules de pe net. Am vrut doar sa am idee...Cum ar fi aratat daca...?!
pinterest.com
Caltagirone Catedral

"In a small town in Sicily called Caltagirone, built in 1608, the Staircase of Santa Maria del Monte has 142-steps which are each decorated with a different ceramic, using styles and figures derived from the millennial tradition of pottery making. Each year, during the La Scala Flower Festival, about two thousands potted plants and flowers of different shades and colors are arranged on the historic staircase to create one grand design."

Foursquare.com

pinterest.com- Scara Santa Maria del Monte care uneste orasul de sus cu cel de jos

500px.com
strada din Caltagirone, o frumusete!
skyscrapercity.com

Cat de faimoasa este ceramica de Caltagirone daca i-a inspirat pe nenea Dolce si Gabbana
D&G

RAGUSA


S-a oprit ploaia exact cand am ajuns la Ragusa. Ne-am bucurat pentru ca puteam face fotografii si ca ne puteam plimba in voie. Stiam ca aici vom pranzi la un restaurant dragut,recomandat de ghida, recunoscut mai ales pentru cele mai bune paste, pastele a la Norma. Orasul asta mi-a placut din prima clipa, de cand am coborat din autocar. Arhitectura baroca.Flori. Balcoane. Minunat! 


Ragusa este capitala celei mai sudice provincii a Italiei si este compusa din Ragusa moderna si din Ragusa Ibla unde se ridica edificii vechi, Biserica Sfantul Gheorghe si Biserica Sf. Iosif, ambele in stil baroc cu bogate fatade dominate de turnuri cu clopot.
In partea noua a Ragusei se afla Catedrala datand din sec. al XVII-lea inchinata Sf. Ioan Botezatorul care are o fatada eleganta cu coloane si alaturat o clopotnita.




Pana sa ajungem in centru, la  Catedrala Sf. Gheorghe, am intrat intr-un magazin cu produse traditionale siciliene. Noi ne-am cumparat ciocolata de Modica, ciocolata care se gaseste numai in Sicilia. Este facuta doar din cacao pura, pasta de cacao si zahar, fara grasimi vegetale si alte tampenii. Ingredientele sunt amestecate cand sunt reci. Ciocolata de Modica este fabricata dupa o reteta  de la 1700 , de origine azteca. Este primul tip de ciocolata care a aparut in Europa, asa se zice.

Am luat in varianta simpla, cu fistic, migdale si ardei iute. Cum se prezinta? Tare la inceput, granulele de zahar netopite, efectiv le simti intre dinti, dar...pe parcurs, ciocolata incepe sa ti se topeasca in gura, avand un gust perfect, balansul dintre zahar si cacao fiind foarte echilibrat, poti sa spui ca nu-i nici dulce, dar nici amara. Costa 2, 5 euro bucata.









Catedrala Sf. Gheorghe









poza facuta de Carlo




Dupa plimbare cu aer curat, ne-am indreptat catre restaurantul cu pricina. Mi-era atat de foame incat ma gandeam sa comand toate felurile de mancare din meniu. Ca sa nu ni se lungeasca urechile pana cand pastele noastre erau gata, ne-am comandat si un platou cu antipasti freddi. Ceva rosii umplute cu risotto,ardei cu ricotta, vinete cu parmezan, cartofi copti si scamorza afumata. Bune de tot! Doar cartofii au fost mai nasoli pentru ca asa sunt ei gatiti in Italia, naspa! Nu m-am asezat frumos la masa pana n-am pozat localul si masa cea mai frumoasa, adica a noastra. Langa noi era bufetul cu branzeturi rase, ulei de masline si condimente la alegere. Am gustat din toate, asta e clar!




masa noastra, cu tot ce aveam nevoie. Era de ajuns sa intind mana si sa ma servesc cu tot ce doresc


antipasti

portia mea de spaghetti con le sarde alla siciliana ( spaghete cu sardine, mmm...ce bunatate!)

Pasta alla Norma ( cu vinete, rosii, busuioc )

Mai, a fost fain de tot la Ragusa ! Am plecat foarte multumite, mai ales ca ne facusem si plinul...Iar dupa o masa copioasa...A urmat, ce a urmat? O mai stii pe baba in rosu? Certo! Sicuro! Indiscutibile! :))

Am reusit, din autocar, sa fotografiez Ragusa, asa cum apare ea prin toate cartile postale. Incantata am fost!
Reprezentare panoramica a orasului
Ghida spunea ca sunt multe cladiri parasite, iar cele colorate mai strident,sunt restaurante sau hoteluri. Asa sunt recunoscute de turisti mai usor.

Urmeaza sa ajungem la Noto. Din nou, ploaie!







MODICA (orasul ciocolatei)

In drum spre Noto, am trecut pe langa orasul Modica. Chiar daca mi-ar fi placut sa-l vad si pe acesta, vremea de afara era de alta parere.



MODICA




NOTO

Noto? Da, Noto te impresioneaza mult de tot.Nu poti ramane indiferent in fata atator cladiri vechi si incredibil de frumoase. 
M-am simtit bine si aici ( m-am simtit ca intr-un film istoric), chiar daca mai venea cate o rafala de vant ce nu ne dadea pace sau ca soarele se juca cu noi de-a v-ati ascunselea... Noi n-am mai vrut biserici. Am vrut plimbare, poze multe si o terasa unde sa ne bem cafeluta de amiaza, adica cappuccino, plus sa incercam noi arome de gelato.


Noto se prezinta astazi plin de viata situat pe povarnisurile Muntilor Iblei datorita reconstructiei ce a avut loc dupa cutremurul din 1693.





Pe principalul bulevard Vittorio Emanuele se afla Biserica Sf. Francisc si a Imaculatei care se ridica langa Manastirea  San Salvatore, la capatul unor scari, si Catedrala cu splendida sa fatada ( din anul 1700) pe laturile careia se afla doua clopotnite.

Pe strazile din Noto poti vedea splendidele palate in stil baroc cu console bogat decorate sub balcoanele din fier forjat. Imi place mult arhitectura baroca, e atat de eleganta!





Palatul Comunal

Bulevardul Vittorio Emanuele

Biserica Madre

Nu rata Noto daca ajungi in Sicilia!
















gelato de iaurt si gelato de cafea



La intrarea in oras, era un mic targ cu diverse produse specifice zonei. Inafara de capere, anchoa si magneti cu Luiggi, n-am cumparat nimic.



ciocolata de Modica




Nu mi-am luat nici miere de eucalipt, nici rosii uscate la soare si nici pasta de migdale sau fistic. Ma temeam ca imi va crapa trolerul...Ciudat insa mi s-a parut faptul ca nu am gasit sos pesto pe nicaieri. Doar in supermarketul din Catania am vazut pesto (pret ca la noi), de la Barilla, asa ca n-am luat pentru acasa.


Noto si Ragusa...mai putin Caltagirone, ne-au impresionat cel mai mult pe ziua de astazi.

4 comentarii:

Luciana Grigore spunea...

Frumos Cata! Ca de obicei reusesti sa transmiti in scris perfect emotiile si sentimentele traite in acele locuri! Pacat de vremea pe care am prins-o, pacat de "musamaua in rosu sau verde"! Dar, ca niste zuze ce suntem am luat cea mai buna decizie pana la sfarsitul excursiei. Stii tu...abia astept sa povestesti... Imi pare rau de Siracusa!!!...o sa ma revansez data viitoare...

Eu spunea...

Draga mea,

A fost cea mai frumoasa excursie, stii bine.Chiar daca au incercat sa ne strice frumusete de vacanta, n-au reusit. Si oricum, am fost mai castigate ca ele, am trait mai intens!Ma bucur ca iti face asa o placere sa citesti ce ai trait...Si, ca niste zuze dragute si scumpe ce suntem, o sa ne rasfatam din nou, cat de curand. Si totul se va scrie aici, va fi istorie! Faza cu revansa..hm, ma gandesc eu unde si cand! :P

Te pup mult, scumpa!

Luciana Grigore spunea...

Da, va fi istorie! Daca acum imi place la nebunie sa citesc, iti dai seama peste ani cum voi fi...Asta inseamna sa traiesti viata din plin!!!!Sa stii ca faza cu revansa nu va fi greu de indeplinit! O voi face cu mareeee placere! Te pupppp! Big hug!

Eu spunea...

Haaa, haaa haaa! Nici nu ma gandeam ca va fi greu de indeplinit, tocmai cu tine! big hug!