18 iulie 2010

Dulceata de zmeura si dulceata de capsune

 

IMG_6366

Dupa ce m-am intors din concediu am primit la zmeura incat nu stiam ce sa fac cu ea. Am trimis prietenei mele, Catalina si mamei mele la Slobozia.Cum e si foarte pretentioasa ( fermenteaza rapid), a trebuit sa ma gandesc  ce sa pregatesc din ea. Am facut dulceata, topping si am pus si la congelator pentru prajituri. Daca tot intrasem in "programul dulceata", am fugit pana la piata si am cumparat si niste capsune. La fel am procedat si cu acestea, dulceata, topping si pus la congelator.

dulceata, salata

IMG_6442

Ca dulceata sa iasa perfect, trebuie sa avem aceeasi cantitate de zahar cu cea de fructe si niciodata cantitatea de fructe sa nu depaseasca 2 kg la pregatire. Altfel, dulceata nu va iesi legata, cu fructele intregi,ci  va semana mai mult cu un gem.

2 kg fructe, 2 kg zahar organic

Intr-o cratita cu pereti grosi si destul de inalta, se aseaza un rand de fructe, un rand de zahar, un rand de fructe, unul de zahar, pana se termina cu stratul de zahar.

IMG_6330 IMG_6355

Se pune cratita la foc mic, pana se topeste zaharul complet. Apoi se da focul mare ca sa inceapa formarea spumei. Aceasta se aduna cu o spumiera.Cand spuma vrea sa iasa din cratita, se da focul la minim, apoi dam focul tare, ca sa se formeze din nou spuma ce trebuie adunata.Repetam astfel pana nu mai ramane pic de spuma. Toata operatia dureaza cam 15 minute de la fierbere.

Se ia cu lingurita dulceata din cratita si lasam sa cada pe o farfurie rece, uscata. Daca picaturile acestea raman intregi, nu se imprastie pe farfurie, inseamna ca e legata, a fiert suficient.

 

IMG_6379

IMG_6386

Deci alternativ, foc mic cu foc mare!

Cand dulceata e inca de culoare rosie si am adunat toata spuma, inchidem focul si acoperim vasul in care a fiert  cu un prosop umed. Lasam sa se raceasca, pana dulceata devine calduta.

Se aseaza in borcane bine spalate si uscate ( sterilizate), se pune un strat de celofan deasupra fiecarui borcan si se inchide foarte bine capacul. Borcanele cu dulceata se pastreaza cel mai bine cu gura in jos, la loc racoros, fara lumina.

IMG_6449

* Anul trecut am facut de visine. N-am pus nimic altceva decat fructe si zahar si am procedat in acelasi mod. Si acum mai am. S-a pastrat foarte bine si are un gust deosebit.

IMG_6447

* Dulceata de zmeura, desi apoasa cat e fierbinte, se incheaga foarte bine in borcan. E cea mai buna dintre toate si se comporta tare bine in timpul prepararii, cat si dupa.

10 comentarii:

Adelina spunea...

Eu n-am apucat să fac nici o dulceaţă anul acesta. Dar încă mai e timp. Şi mai am borcane de anul trecut. Ce fain arată! Şi pâinea aia neagră cu unt mă face să salivez. :)))

Catalina spunea...

Mersi draga mea. Am facut ca sa fie in casa...mai cere Alexia cu unt si ceai, mai vrea la o clatita...dar imi place si sa dau la cei care vin pe la mine.Stii ce incantati sunt cand scot (la plecare) borcanelul?

Adelina spunea...

Păi şi eu le folosesc la clătite. :) A, azi mi-am făcut curat în cămară şi am descoperit că am făcut o dulceaţă înainte să plecăm. Un borcan de dulceaţă de agrişe. Atât mi-a ieşit. :)))

Şi eu sunt cu borcănelele. Unor prieteni le-am dat şi zacuscă şi ardei iuţi la borcan. :))

Catalina spunea...

Agrise? n-am mancat niciodata, e bun?

Adelina spunea...

Păi e bună. Are gust de .. kiwi. Dacă vrei pun reţeta, e în întregime bio.

Catalina spunea...

Pai nu ma supar daca postezi reteta...dar agrise unde gasesc?

Adelina spunea...

No asta nu ştiu, mie mi le-au trimis bunicii. Că avem la ţară..

Catalina spunea...

No bine atunci...dar posteaza totusi reteta, ok? multam fain.

Garfield spunea...

E sadica rau poza aia :). Am sa fac si eu.

Catalina spunea...

Garfield,

Daaa, ai dreptate! :))